Nyhetsbrev
Rapport från styrelsemöte
Vi har för 2021 gått med i organisationen bostadsrätterna! Där kan du som medlem hitta mycket information gällande bostadsrätter.
Logga in på www.bostadsratterna.se
Användarnamn: brf-kräftan-1620
Lösenord : 1670418
En tidning kommer även i er brevlåda varje kvartal.
Får ni inte mail från oss? Vi har upptäckt att några av er har en gammal mailadress. Om ni misstänker att ni missar information,
skicka in nya uppgifter till sekreterare@kraftan.styrelseproffset.se så uppdaterar vi din info.
Vi beklagar att hissarna har strulat mycket senaste tiden. Inspektion av hissarna är gjorda, reservdelar har bytts ut och vi har påbörjat ett anbudsförfarande att modernisera hissarna.
Bostadsinnehavaren ansvarar för termostaterna på elementen. Om elementen är kalla kan det bero på dåligt flöde in i dem. Vrid på termostaten flera gånger för att smörja flödet. Elementet kan även behöva luftas. Vid behov av hjälp går det att kontakta Svefab.
(som bekostas av medlemmen)
Nästa styrelsemöte äger rum den 24 mars 2021.
//Styrelsen Brf kräftan 1620.
Rapport från styrelsemöte
Vi har behövt hantera ett stopp i avloppet förra veckan. Kom ihåg att i toaletten får endast toalettpapper (och kiss och bajs) spolas ner.
Allt annat orsakar stopp. Observera att hushållspapper inte är att jämföra med toalettpapper! Andra exempel på produkter som skapar stora problem och stopp är våtservetter, tamponger, tops, plåster och bindor.
Söndagen den 18 april äger vårens städdag rum!
Vi kommer att genomföra en rensning av övergivna cyklar, barnvagnar och pulkor. Inför städdagen bör ni därför märka era tillhörigheter. Påminnelse och närmare anvisning kommer!
Det finns två lediga kajakplatser i vårt källarförråd. 128kr/månad per plats. Är du intresserad? Maila då garage@kraftan.styrelseproffset.se
Årsstämman är inbokad till den 26 maj kl 19.00
Mer info gällande mötesplats kommer senare.
Vill du skicka in en motion till åretsstämman? Skicka i så fall in den till styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se
Regler för garageplatserna har reviderats.
Korttidsutlåning av sin plats är okej, med en maxperiod på 3 månader och ett fåtal gånger per år. Utlåning ska även anmälas till styrelsen.
Nästa styrelsemöte äger rum den 23 februari 2021.
//Styrelsen Brf kräftan 1620.
Nyhetsbrev
Rapport från styrelsemöte
Några kärl i soprummen byts ut! Vi stuvar om och ersätter till större kärl för att möta de ökade platsbehovet av papper och plast.
Tack alla medlemmar som svarade på enkäten gällande vårt grovsoprum. Av totalt 260 hushåll inom samfälligheten har enkäten besvarats av 202 hushåll, vilket ger en svarsfrekvens på totalt 78%
Procent av alla avgivna svar: Kräftan 31%, M1-35%, M2-27% och M3-7%
Svarsfrekvens per Brf: Kräftan 83%, M1 85%, M2 60% och M3 100%
Vi har fått många svar på den öppna frågan. Många har kommit med kreativa och reella förslag på lösningar och förändringar som kan bidra till ett bättre nyttjande och ordning i grovsoprummet.
Utredning och förslag skickas till alla brf-styrelser i januari och då får också alla boende ta del av enkätresultatet.
Julgranar får inte slängas i grovsoprummet. Kommunens insamlingsplatser kommer finnas på Moa Martinssons torg och Lidnersplan
Styrelsen önskar alla en fin december, med vilsamma helger, och vill påminna om att släcka stearinljusen när ni lägger er eller lämnar lägenheten! Passa även på att testa batterierna i er brandvarnare.
Nästa styrelsemöte äger rum den 19 januari 2021.
VI VILL PASSA PÅ ATT ÖNSKA ER ALLA EN RIKTIGT
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!
//Styrelsen Brf kräftan 1620
Nyhetsbrev
Rapport från styrelsemöte
I samband med flytten till digitala tv-kanaler erbjuds tjänsten com hem play kostnadsfritt. Du kan bland annat streama från hela EU
samt nyttja på fler enheter. För mer info se https://www.comhem.se/tv/comhemplay
Vi kämpar fortfarande med flugor i soprummen. Kom ihåg att knyta både hushållssoporna och era avfallspåsar. Om avfallspåsen är fuktig, lägg den i en extra påse.
Det kvarstår några justeringar för att vi ska få en godkänd OVK. Medlemmar som berörs kontaktas separat.
Reparationen av skadan på garageinfarten i hus 20 planeras påbörjas 27 oktober.
Fredag den 23 oktober kommer ni få en enkät på er mail. Enkäten handlar om grovsoprummet och dess framtid. Det är väldigt viktigt att ni svarar på enkäten.
Stort tack till alla medlemmar som var med på städdagen!
Nästa styrelsemöte äger rum den 24 november
// Styrelsen
Nyhetsbrev
Rapport från styrelsemöte
I nästa vecka går vi runt och delar ut nya matavfallspåsar i era tidningsställ. Vill ni inte ha fler? Hör i så fall av er till styrelsen.
Vi har problem med mycket flugor i våra soprum, vi har sköljt och städat ut men de kommer tillbaka. Snälla knyt igen soppåsar och vik igen era matavfallspåsar innan de slängs i soprummet.
Söndagen den 11 oktober äger höstens städdag rum! Vi träffas klockan 11.00 mellan hus 16 och 18. Traditionsenligt avslutar vi med en grillning på vår nya innergård. Lösa föremål i trapphus och i förrådsgångar kommer då att slängas. Kan ni inte delta just detta datum? Hör av er om ni vill bidra på annat sätt. Utemöblerna behöver exempelvis oljas in.
Hej ni som tidigare suttit i styrelsen, sitter ni möjligtvis på några viktiga styrelsedokument? Vänligen hör av dig till oss i så fall.
Vi efterlyser engagerade medlemmar för en trivselgrupp i föreningen. Anmäl intresse till styrelse@kraftan.styrelseproffset.se
Nästa styrelsemöte äger rum den 20 oktober
// Styrelsen
Rapport från styrelsemöte
Det är dags för obligatorisk ventilationskontroll (OVK)
Håll koll! Mer info och tid kommer snart i ditt postfack och via mail.
Det är jätteviktigt att de har tillgång till alla kanaler. Så kom ihåg att göra er lägenhet tillgänglig, antingen genom att vara hemma eller lämna nyckel i er dörrnyckeltub. Medlemmar som ej ger tillträde vid datum får bekosta återbesök.
Vill ni hjälpa till med kommande hissrenovering? Styrelsen efterlyser medlemmar med teknisk kompetens som kan hjälpa oss med kommande projekt. Anmäl intresse till styrelse@kraftan.styrelseproffset.se
Växterna på innergården behöver etableringsskötsel kommande år. Vi söker engagerade medlemmar som vill hjälpa till att vattna med jämna mellanrum, ju fler vi är som kan dela på det, ju bättre. Anmäl medverkan till styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se
Vi önskar få igång en trivselgrupp i föreningen. Vill du hjälpa till att göra det trevligt så anmäl intresse till styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se
Den 8 september blir ditt tv-ombud helt digitalt, ändra till digital-tv redan nu. Infolappar från Com hem kommer snart upp i trapphusen. Läs mer på www.comhem.se/digitalisering
Det har varit Inbrott i nedre garaget!
Håll gärna extra uppsikt och släpp inte in obehöriga.
söndagen den 11 oktober äger höstens städdag rum! Vi träffas klockan 11.00 mellan hus 16 och 18. Traditionsenligt avslutar vi med en grillning på innergården.
Vi ser över behovet av bilpoolen på vår samfällighet.
Nästa styrelsemöte äger rum den 15 september
// Styrelsen
Styrelsen vill tacka alla som medverkade på stämman den 13 maj.
Porttelefonerna i våra tre hus har fram till idag inte haft någon nummerpresentation, utan istället visat "dolt nummer", "hemligt nummer" eller "inget uppringnings-ID" när en medlem fått ett samtal från porttelefonen i sin fastighet. Varje porttelefon är dock kopplat till ett individuellt nummer, och det finns möjlighet att visa detta nummer som uppringnings-ID.
För att öka tryggheten i Föreningen så har Styrelsen beslutat att ändra inställningen för våra porttelefoner så att er respektive porttelefons nummer kommer att visas på era telefoner när någon ringer till er. På så vis vet alla medlemmar bättre när någon ringer från porttelefonen, istället för att misstänka att det är någon annan som ringer från ett dolt eller hemligt nummer.
En ändringsförfrågan har idag, 28 maj, skickats in till Telia, och ändringen bör verkställas innan slutet på denna vecka.
Styrelsen vill också informera om att det kommer utföras trädgårdsarbete på vår innergård från och med 1 juni. Arbetet kommer att pågå under några dagar.
Glad sommar!
//Styrelsen
Styrelsen vill påminna om stämman den 13 maj. På grund av rådande omständigheter kommer stämman i år hållas utomhus på vår innergård. Se kallelsen för mer information.
Årsredovisningen har i år enbart landat i din mailkorg.
Om du vill ha en papperskopia, hör av dig till: sekreterare@kraftan.styrelseproffset.se
Vårens städdag äger rum söndagen den 26 april! I år sprider vi ut oss och delar upp oss på två städpass under dagen.
Klockan 10-12 och 12-14. Anmälan till önskad medverkad tid finnes snart på infotavlan.
Tyvärr utgår sedvanlig grillning efteråt.
Om du inte kan medverka finns det alltid möjlighet att bidra under annat tillfälle. Hör då av dig till:
styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se
Den planerade OVKn skjuts för tillfället fram men planeras ändå att göras så snart som möjligt. Håll utkik i er inkorg för uppdaterad information.
Från den 20 april och några dagar framåt kommer visst renoveringsarbete pågå i nedre garaget. Detta kan medföra störande ljud.
Vi hoppas ni mår bra, är fullt friska och att vi ses den 13 maj!
//Styrelsen
För er info! Vi kommer att avvakta planerad OVK i våra fastigheter.
Detta på grund av rådande rekommendationer att undvika smittspridning av Covid-19.
Vh Styrelsen
Ta hand om er i dessa svåra tider!
Tillhör du en riskgrupp och behöver hjälp med att handla finns vi här. Ring 070-878 9110 eller maila oss på info@kraftan.styrelseproffset.se
Vårens städdag planeras i dagsläget att fortfarande hållas den 26 april!
Likaså är årets stämma fortfarande inplanerad den 13 maj. Formerna runtomkring den kan komma att ändras.
Vår TV leverantör Com hem kommer att stänga av sina analoga sändningar efter sommaren.
Ventilationen i hus 16 är trasig.
Vi jobbar hårt med att få igång ventilationen i hela huset.
Den planerade OVKn skjuts därför fram tills detta är åtgärdat.
Nästa styrelsemöte äger rum den 14 april 2020.
Vh Styrelsen
Vårens städdag är bokad till 26 april!
Vill du skicka in en motion till årets stämma den 13 maj?
Skicka i så fall in den till styrelsen senast den 14 april.
Våra grannfastigheter har senaste tiden haft inbrottsförsök! Var extra noga med att dörrar till entréer, cykelrum och grovsoprum stängs ordentligt och släpp inte in okända.
Våra trapphus är också vår utrymningsväg vid brand! Utrymningsvägar ska hållas fria från lösa föremål och brännbart material. Exempelvis ska separata dörrmattor placeras inne i lägenheten.
Styrelsen planerar att nyttja digital kommunikation i större utsträckning. Är du osäker på om din mailadress är aktuell? Kontakta i så fall it@kraftan.styrelseproffset.se
Nästa styrelsemöte äger rum den 17 mars 2020.
Vh Styrelsen
Renoveringen av vår innergård är klar!
Besiktningen den 17 december blev godkänd.
Plantering av buskar och träd kvarstår och
kompletteras senare i vår.
Datum för årets föreningsstämma är preliminärt
bokat till den 13 maj!
Mer info om tid och plats kommer.
Du som vill engagera dig och sitta i styrelsen nästa period. Anmäl ditt intresse till valberedningen!
Maila till johan.vonessen@esh.se
Rengöring av trapphus
Under helger kommande månad kommer en mer omfattande rengöring av våra trapphus att utföras.
Den 29/1 kommer våra pelare i garaget att besiktigas.
Mer info sätts upp vid garaget närmare tillfälle
Nästa styrelsemöte äger rum den 12 februari.
Styrelsen
Renoveringen av vår innergård löper på enligt plan
Besiktning är planerad till den 17 december.
Vi vill tacka för allas tålamod under byggprocessen.
Matkomposteringen är igång i hus 16 och 18!
Tack för att ni komposterar och bidrar till en bättre värld.
Återuppbyggnad efter vattenläckan i soprummet hus 20 pågår.
Styrelsen önskar alla en fin december, med vilsamma helger, och påminner om att släcka stearinljusen när ni lägger er eller lämnar lägenheten! Passa även på att testa er brandvarnare.
Nästa styrelsemöte äger rum den 15 januari 2020.
Vi vill passa på att önska er alla en god jul och gott nytt år!
Stort tack till alla som deltog vid den lyckade och effektiva städdagen!
Renoveringen av vår innergård följer sin tidsplan.
Nu är innergården tömd och väderskyddet har kommit på plats.
Nu kör vi snart igång med matavfallsinsamling!
På grund av en vattenläcka i soprummet hus 20 gäller nedanstående info för tillfället enbart hus 16 och 18. Hus 20 sätter igång så fort fuktskadan är åtgärdad!
Måndagen den 18e november går vi runt och delar ut hållare och påsar. Mer utförlig information kommer också snart i ert postfack. Det kommer även ske en omfördelning av kärlen i soprummen, så att vi får plats med matavfallet.
2 st mindre kärl kommer placeras närmast utgång. Extra info om detta kommer också sättas upp i soprummen.
Byte till LED belysning i trapphus och garage pågår under denna månad.
Nästa styrelsemöte äger rum dem 27 november.
Styrelsen
Renoveringen av vår innergård löper på enligt plan.
Några parkeringsplatser i garaget kommer behöva utrymmas ett fåtal arbetsdagar. Berörda platser kommer få en notis med mer information på sin vindruta.
Stamspolning är inbokad mellan 21-25 oktober!
Det är väldigt viktigt att ni gör er lägenhet tillgänglig under spolningen av just era stammar. Om en stam inte är tillgänglig uppkommer en extrakostnad som medlem får bekosta.
Mer info och schema kommer!
Vi byter till LED belysning i trapphus och förråd,
detta för att på sikt minska våra energikostnader.
Kom ihåg att höstens städdag är nu på söndag kl 11!
Se separat inbjudan för mer info.
Observera att det som står löst förrådskorridorerna kommer att slängas under städdagen!
Söndag 22 september mellan kl 12 och 16 ordnar Miljögruppen inom Brf Mälarstrand 2 en loppmarknad utomhus, inom bostadsrättsföreningens område.
Tanken är att boende i Brf Mälarstrand 1, 2, 3 och Brf Kräftan säljer, skänker eller byter diverse prylar och kläder. Boende i föreningarna och allmänheten är välkomna att fynda! Bjud gärna in vänner och bekanta. Anmälan
Anmäl före 15 september om du vill delta och sälja prylar, kläder eller annat på loppisen.
Anmäl dig på anmälningslistan här bredvid eller maila namn, telefonnummer och lägenhetsnummer till 23068@student.hhs.se (Viktoria Lyttkens i 3:an, lgh1104).
Ytterligare praktisk information, till exempel placering av bord, kommuniceras senare till er via mail. Var och en ansvarar själv för att ta med uppställningsbord. Det bjuds på kaffe och ett bra tillfälle för mingel! OBS: Vid lågt intresse eller för dåligt väder ställs loppisen in alternativt skjuts på framtiden. Vid frågor, vänligen kontakta 23068@student.hhs.se (Viktoria Lyttkens i 3:an, lgh1104). Varmt välkomna! /Miljögruppen, Brf Mälarstrand
Nyhetsbrev augusti
Rapport från styrelsemöte.
Höstens städdag äger rum söndagen den 6 oktober, med start kl. 11.00.
Mer information kommer.
I korridorerna till våra förråd ligger det en del bråte som behöver plockas bort.
Har ni lagt något där så plocka gärna bort det igen. Det är ingen gemensam dumpningsplats.
Både korridorer och trapphus ska hållas tomma på grund av brandsäkerheten.
Den 2 september påbörjas renoveringen av vår innergård!
Mer info finns på vår hemsida och i utskickat infoblad.
Under hösten kommer vi införa kompostering i våra soprum.
Medlemmar kommer tilldelas komposteringspåsar till förbrukning.
Mer info kommer närmare implementering.
Det är dags för en ny stamspolning i föreningen.
Stamspolningen planeras att utföras under hösten.
Mer information kommer.
Nästa styrelsemöte äger rum den 26 september.
Information angående renovering av vår innergård mellan hus 18 och 20
Bakgrund
Innergården mellan hus 18 och 20 läcker vatten ner i vårt garage. Detta har pågått en längre tid och måste åtgärdas. Fuktskador är mycket väl synliga i vårt garage (även i begränsad omfattning i garaget under).
För att komma fram till vad läckaget beror på har externa experter konsulterats.
Läckaget beror förmodligen på en kombination av skadat tätskikt och dålig avrinning.
Vad händer i höst
En entreprenör har kontrakterats för att utföra arbetet. Arbetet kommer att påbörjas den 2 september och beräknas vara slutfört innan julen 2019. Arbetet innehåller i huvudsak följande moment:
Byggbarack, container och ’massor’ kommer att ställas rakt nedanför innergården på Mälarstrands 1 mark (som gett oss tillstånd för detta) under byggtiden.
Under en stor del av tiden som arbetet pågår kommer hela innergården att hållas väderskyddad, dvs ett tak kommer uppföras över hela innergården.
Påverkan för boende under byggtiden:
Frågor? Kontakta gärna Thorvald (ordförande) på 0708-789110.
Med vänlig hälsning,
/ Styrelsen
Tisdagen den 21 maj ägde årets ordinarie föreningsstämma rum. Protokollet (där också den inledande informationsstunden sammanfattas) är nu justerat och finns på vår hemsidan. Här finns också årsredovisningen för 2018. (Övriga bilagor tillhandahålls av styrelsen.)
De viktigaste punkterna:
Tre nya styrelseledamöter valdes. Styrelsen 2019-20 består av:
Ett andra och sista beslut fattades för att justera föreningens stadgar, i enlighet med den nya lagen för ekonomiska föreningar. De nya stadgarna finns nu på hemsidan.
Stämman beslutade, i enlighet med en inlämnad motion, att införa sortering av matavfall genom extra kärl för detta i våra soprum. Information om detta kommer!
I samband med stämman informerade styrelsen om att bostadsrättsavgiften höjs från och med juli månad med 8 % och hyran för garage, extraförråd och kajakplats med 12 %. Detta för att möta förväntade ökade kostnader för föreningen.
Den nya styrelsens första ordinarie möte äger rum den 20 augusti.
Stort tack till alla som deltog vid den lyckade och effektiva städdagen! Mer än 20 ägarlösa cyklar och många pulkor rensades ut ur våra cykel- och barnvagnsrum. Pulkorna har lämnats till Stadsmissionen. Cyklarna samt ett par barnvagnar står uppställda mellan hus 16-18. Där står de och väntar på sina ägare fram till slutet av juli och forslas sedan bort.
Vid städdagen planterades blommor i krukor utanför portarna på Olof Dalins väg. Vill du ansvara för att sköta blommorna i sommar? Skicka ett mejl till fastighet@kraftan.styrelseproffset.se
Lördagen den 11 maj går loppet Kungsholmen runt. Detta år springer löparna inte in genom området, utan vänder nere på Kristinebergs strand. Dock blir tillgängligheten till garage begränsad mellan kl. 11.00 och 14.00.
Garagen kommer att städas fredagen den 17 maj, mellan kl. 08.00 och 16.00. Då måste alla bilar vara utflyttade!
Tisdagen den 21 maj hålls ordinarie årsstämma, kl. 18.30 i restaurang Tastory. Kallelse har anslagits och delats ut i alla medlemmars postfack. Vi hoppas se många där!
Nuvarande styrelse har haft sitt sista möte och lämnar nu över till den nya!
Kallelse till ordinarie årsstämma för Bostadsrättsföreningen Kräftan 1620 har delats ut i alla medlemmars brevlådor, tillsammans med årsredovisning och övriga bilagor. Stämman äger rum tisdagen den 21 maj 2019 kl. 18:30 i Restaurang Tastory, Lindhagensgatan 126. Kaffe/te med wrap serveras. Inledningsvis kommer styrelsen att ge information om aktuella frågor.
Förslag till dagordning för stämman
Garagen kommer att städas fredagen den 17 maj mellan kl. 8.00 och 16.00. Det betyder att det måste vara helt tomt hela dagen – alla bilar måste alltså flyttas ut. Parkera på gatorna i området (och var uppmärksam på parkeringsbestämmelser och avgifter).
OBS! Ingen parkering tillåten utanför garagen, på gården mellan hus 16 och 18 eller i området runt carporten!
Styrelsen Brf Kräftan 1620
Söndagen den 28 april träffas klockan 11.00 på planen mellan hus 16 och 18 (vid infarten till garaget).
Sedan hjälps vi åt med städning och röjning inom- och utomhus. Arbetsuppgifter kommer att delas ut på plats.
OBS! Denna gång kommer vi att rensa i de överfyllda cykel- och barnvagnsrummen. Märk därför din cykel/barnvagn (eller pulka) med blått plastband som finns tillgängligt i respektive rum, senast den 28/4! Även cyklar som står utomhus ska märkas. Allt som inte är märkt 28/4-19 kommer att tas bort. (Omhändertagna prylar, av större värde, kommer att förvaras i 3 månader.)
När arbetet är klart avslutar vi med grillning – föreningen bjuder förstås!
Ta chansen att träffa grannar och lära känna våra hus!
Våren är här och det är dags att städa garagen. Så fort datum för städning har bokats kommer information om att flytta ut bilar.
Var noga med att hålla brandgångarna mellan husen fria. Inga bilar får ställas utanför anvisade parkeringsplatser.
I grovsoprummet är det inte tillåtet att lämna större möbler. Mindre möbler ska monteras isär och läggas i sopkärlen. Det är inte tillåtet att fylla ett helt kärl med avfall från exempelvis renovering.
Cykel- och barnvagnsrummen är fulla. Vid vårens städdag, söndagen den 28 april, kommer vi därför att genomföra en rensning. Alla uppmanas att märka sina cyklar, vagnar m.m. inför städdagen.
Undersökning och projektering av tätningsarbetet på innergården pågår. Tyvärr har vi ännu ingen information om tidplan.
Vi påminner om stämman den 21 maj. Motioner ska lämnas till styrelsen senast den 30 april via e-post till styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se eller i föreningens postfack, hus 18.
Nästa styrelsemöte äger rum den 7 maj 2019.
Information om pågående och genomfört underhåll:
Vårens städdag äger rum söndagen den 28 april, med start kl. 11.00 och sedvanlig grillning efteråt.
Datum för årets ordinarie stämma är bokat till den 21 maj. Motioner ska lämnas till styrelsen senast den 30 april via e-post till styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se eller i föreningens postfack, hus 18.
Nästa styrelsemöte äger rum den 9 april 2019.
Rapport om renoveringen av innergården: Vi har anlitat Stockholms Betongkonsult för upphandling som förväntas vara klar i månadsskiftet mars/april. Arbetet påbörjas sedan så snart som möjligt. Vi återkommer med närmare tidplan.
Avfallshämtningen har setts över, och vi ska justera frekvens och antal kärl för plast och kartong. Utrymmet i soprummen är dock begränsat, så komprimera så gott ni kan!
Vårens städdag äger rum söndagen den 28 april, med start kl. 11.00. Mer information kommer.
Vi vill påminna alla bilister om att kontrollera att garagedörren går igen efter er innan ni kör väg, och att se till att inga obehöriga kommer in i garaget.
Datum för årets ordinarie stämma är bokat till den 21 maj. Motioner ska lämnas till styrelsen senast den 30 april via e-post till styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se eller i föreningens postfack, hus 18.
Nästa styrelsemöte äger rum den 12 mars 2019.
Styrelsen önskar alla en god fortsättning på det nya året!
Från den 1 januari har vi en ny teknisk förvaltare: Svefab. Information om deras tjänster har delats ut i alla fack. Nya kontaktuppgifter finns på vår hemsida och anslås vid entréerna. Felanmälan görs på 020-544 022 eller info@svefab.se. (För hjälp efter kl. 16.00 och före kl. 07:00 samt på helger tillämpas liksom tidigare jourtaxa.)
Vi vill påminna om att uttjänta julgranar kan lämnas vid Moa Martinssons torg eller på Lidnersplan. Tack för att ni inte lägger dem i vårt grovsoprum!
Vi vill också uppmärksamma alla på att all parkering, även tillfällig, utanför utmärkta parkeringsplatser på området är förbjuden. Bilar som står framför carporten vid hus 20 står i vägen för dem som ska ut och in i carporten.
Datum för årets ordinarie stämma är bokat till den 21 maj. Motioner ska lämnas till styrelsen senast den 30 april via e-post till styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se eller i föreningens postfack, hus 18.
Nästa styrelsemöte äger rum den 18 februari 2019.
Från den 1 januari 2019 har vi en ny teknisk förvaltare: Svefab. Det betyder nya nummer för felanmälan och beställning av tjänster. Förvaltaren kommer att informera alla boende genom lappar i postfacken. Se även sidan Kontakt > Förvaltning och felanmälan.
Detta år beställer samfälligheten ingen egen container. Vi be er istället slänga era julgranar i Stockholms stads uposamlingsplatser, vid Moa Martinssons torg samt vid Lidnersplan. OBS inga granar får lämnas i grovsoprummet!
Styrelsen har haft sitt sista möte för året och har en del att meddela:
Provgrävningarna på innergården bekräftade att det gamla tätskiktet tjänat ut och visade att det är problem med avrinningen. Vattnet som samlas riskerar att skada betongen under gården. Vi måste därför ta bort allt som finns på innergården, undersöka och reparera betongen, byta tätskiktet och sedan återställa gården. Detta är ett omfattande arbete som behöver utföras så fort som möjligt. Vi hoppas att det kan ske under vintern/våren för att påverka trivseln så lite som möjligt. Upphandling pågår, och vi återkommer med närmare information så snart vi kan.
Vi har tillsammans med vårt sophämtningsföretag Suez kommit framtill en justerad uppsättning sopkärl, som förhoppningsvis bättre ska passa våra behov. Se till att ni kastar rätt saker i rätt kärl, eftersom de står lite annorlunda än tidigare.
Efter nyår kommer Svefab att bli ny teknisk förvaltare för fastigheterna. Nya uppgifter om telefonnummer och tjänster kommer att anslås och läggas på hemsidan vid årsskiftet. December ut arbetar Valvet, som vanligt.
Styrelsen önskar alla en fin december, med vilsamma helger, och påminner om att släcka stearinljusen när ni lägger er eller lämnar lägenheten!
Nästa styrelsemöte äger rum den 10 januari 2019.
Stort tack till alla som deltog i städdagen den 21 oktober! Vädret var fint och vi fick mycket gjort med gemensamma krafter. Bland annat röjdes en hel del i buskar runt husen, det snyggades till utanför entréerna och rensades i gemensamma utrymmen. Sedan var det grillmingel!
Arbetet med utemiljön kommer att fortsätta genom att styrelsen har en dialog med HSB och med staden om hur buskar och träd kan tuktas ytterligare.
I början av oktober genomfördes provgrävningar på innergården för att undersöka hur mycket tätskiktet under gården läcker och hur detta kan åtgärdas. Styrelsen återkommer med information när vi vet mer om vad som kommer att behöva göras.
Vi har noterat att hissarna ofta krånglar (och låter). Därför kommer vi att be om en besiktning för att undersöka hissarnas tekniska skick och höra om något behöver bytas för att minska mängden reparationer.
Vi vill återigen påminna om att det inte är tillåtet att ha lösa föremål stående i garagen, eller att i förråden blockera de rökluckor som finns.
Nästa styrelsemöte äger rum den 27 november.
Vi träffas klockan 11.00 på planen mellan hus 16 och 18 (vid infarten till garaget). Sedan hjälps vi åt med städning och röjning inom- och utomhus. Arbetsuppgifter kommer att delas ut på plats.
Denna gång kommer vi att ägna oss lite extra åt att snygga till vår närmaste utemiljö, inklusive runt entréerna på Olof Dalins väg och i slänten utanför hus 16 (mot hus 14).
Vi kommer också att plocka undan sådant som står löst i gemensamma utrymmen som i garage och utanför förråd.
När allt är klart avslutar vi med grillning – föreningen bjuder förstås!
Ta chansen att träffa grannar och lära känna våra hus!
styrelsen
Hösten är på väg och det är snart dags för städdag. Boka in söndagen den 21 oktober från klockan 11. Då röjer vi både ute och inne och avslutar med grillning på vår innergård! Separat information kommer att anslås.
I samband med städdagen kommer vi att rensa garaget och utrymmena utanför förråden på lösa föremål. Det är inte tillåtet att förvara möbler, lådor med saker, etc. utanför förråden. Inte heller är det tillåtet att ha saker stående intill eller bakom bilarna i garagen. Vi ber alla att flytta undan sådant inför städdagen.
Av brandskyddsskäl är det inte heller tillåtet att ha dörrmattor utanför lägenhetsdörrarna.
Styrelsen vill förtydliga att det är de nya reglerna som gäller för tvättstugebokningen, nämligen att passet måste påbörjas inom 30 minuter. Efter detta är det fritt fram för någon annan att utnyttja tvättstugan. Denna regel infördes i samband med det nya låssystemet för några år sedan med syftet att tvättstugorna skulle utnyttjas bättre.
Nästa styrelsemöte äger rum den 23 oktober.
Styrelsen hälsar alla välkomna tillbaka till vardagen – ett särskilt varmt välkommen till våra nya medlemmar!
Den grupp som ska ge styrelsen förslag på hur trappuppgångarna ska målas om har påbörjat sitt arbete. Vi kommer kommer att planera in detta underhåll i relation till annat som behöver göras under hösten, men det är alltså på gång.
Våra cykel- och barnvagnsrum är fulla och trånga. Vi får helt enkelt hjälpas åt så att alla som behöver kan få plats med cyklar och barnvagnar. Saker som inte används får gärna förvaras i privata förråd.
Vi har under sommaren prövat tidsbegränsad åtkomst till grovsoprummet, och det har fungerat bra (07:00–22:00). Tänk även i fortsättningen på att enbart lämna grovsopor i de kärl som finns, aldrig på golvet.
Vi påminner om att höstens städdag är planerad till söndagen den 21 oktober, med start kl. 11:00.
Garagen kommer att städas efter vintern.
Nästa styrelsemöte äger rum den 26 september.
Den nya styrelsen är nu igång med sitt arbete. Kontaktuppgifter finns anslagna i entréerna, plan 3, och på hemsidan.
Prioriterade projekt under det kommande året är att lösa garagefrågan med grannföreningarna, att genomföra ommålningarna av trapphusen och att gå till botten med det läckande tätskiktet på innergården.
Som en del säkert märkt har vi återkommande problem med våra ytterportar, som ibland kärvar och inte vill gå i lås. Se till att de verkligen stängs, särskilt så här i semestertider, och felanmäl gärna (till styrelsen) om de inte fungerar.
Från den 1 juli prövar vi att tidsbegränsa åtkomsten till grovsop-rummet. Nyckelblipparna kommer att fungera mellan kl. 07:00 och 22:00. Tänk också på att allt som lämnas i grovsoprummet ska rymmas i de kärl som finns. Det som ställs på golvet hämtas inte.
Höstens städdag är planerad till söndagen den 21 oktober, med start kl. 11.00.
Vi önskar alla en fin sommar!
Nästa styrelsemöte äger rum den 21 augusti.
Torsdagen den 31 maj ägde årets ordinarie föreningsstämma rum. Protokollet är nu justerat och finns, tillsammans med årsredovisningen, på vår hemsida: www.kraftan.se
De viktigaste punkterna:
En ny styrelse valdes, bestående av:
Så fort alla funktioner och uppgifter bestämts kommer kontaktuppgifter upp i entréerna och på hemsidan. Tills vidare nås styrelsen via mejlformulär på hemsidan.
Ett första beslut fattades för att justera föreningens stadgar, i enlighet med den nya lagen för ekonomiska föreningar. Utöver nödvändiga ändringar (om kallelsetid inför stämma m.m.) föreslogs en del språkliga korrigeringar samt förtydligaden och omstruktureringar. För att de nya stadgarna ska gälla krävs beslut vid ytterligare en stämma.
Nästa ordinarie infoblad planeras till slutet av juni.
Den nya styrelsens första ordinarie möte äger rum den 20 juni.
Stort tack till alla som deltog i föreningens städdag den 22 april! Mycket blev gjort, och nu är vi redo för sommaren! Använd gärna vår innergård, där det bland annat finns grill och boulebana!
Vi vill påminna om att vi för allas trevnad måste hjälpas åt att hålla ordning i grovsoprummet. Det är inte tillåtet att ställa in möbler. Avfall ska rymmas i de kärl som finns, och måste vid behov plockas isär.
Ordinarie årsstämma äger rum torsdagen den 31 maj – se separat kallelse. Då kommer styrelsen att informera om pågående arbete och vi kommer att besluta om nya styrelseledamöter och om ett antal stadgeändringar som beskrivs i en bilaga till kallelsen. Hoppas vi ses på Tastory!
Med anledning av GDPR är föreningen skyldig att informera om vilka uppgifter vi lagrar om medlemmarna. Vi har register med namn, post- och e-postadress, telefonnummer, personnummer, lägenhetsnummer, tillträdesdag, samt eventuell garage-, extra förråd och/eller kajakplats. Varje medlem har rätt att begära att vissa uppgifter inte registreras och måste godkänna att uppgifter utöver de lagstadgade sparas. Se www.styrelseproffset.se/gdpr. Mer info på stämman!
Även i år kommer Hornsbergs strand att bli gågata, detta från 28 maj till 23 september.
Den nya styrelsens första möte kommer att äga rum i juni.
Kallelse till ordinarie årsstämma för Bostadsrättsföreningen Kräftan 1620 har delats ut i alla medlemmars brevlådor, tillsammans med årsredovisning och övriga bilagor. Stämman äger rum torsdagen den 31 maj 2018 kl. 18:30 i Restaurang Tastory, Lindhagensgatan 126. Kaffe/te med wrap serveras.
Innan stämman öppnas kommer styrelsen att ge information om aktuella frågor för föreningen. Inga motioner har anmälts och styrelsen anmäler inga övriga ärenden, utöver styrelsens förslag till ändring av stadgarna (punkt 18).
Förslag till dagordning:
Söndagen den 22 april (OBS inte maj!) med start klockan 11.00 äger vårens städdag rum! Vi träffas på gårdsplanen mellan hus 16 och 18 för att fördela uppgifter ute och inne. När allt är klart bjuder föreningen på grillad korv och burgare (även veg.)!
OBS! Det har visat sig att det inte att behövas hållas någon extra-stämma i samband med städdagen. I stället fattar vi de aviserade besluten om stadgeändringar först på den ordinarie stämman i maj, och därefter vid ytterligare en stämma efter sommaren.
Som meddelats på e-post och via anslag kommer nycklar till de nya brevlådefronterna att delas ut fredagen den 20 april. Fronterna monteras veckan därefter, den 24–25 april.
Radonmätarna som delats ut till vissa lägenheter kommer att samlas in i slutet av april.
Ordinarie föreningsstämma hålls alltså torsdagen den 31 maj klockan 18.00 i restaurang Tastory på Lindhagensgatan (smörgås serveras). Motioner till ska lämnas senast den 30 april via e-post, styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se, eller i föreningens postfack, hus 18.
Ett extra styrelsemöte inför stämman äger rum den 2 maj, nästa ordinarie möte den 21 maj.
Dags för steg 2 i bytet av brevlådefronter!
Den 24 och 25 april kommer montörer från Sefb att sätta upp de nya fronterna.
Nycklar till de nya brevlådefronterna kommer att delas ut till varje lägenhet fredagen den 20 april och då placeras i den lilla cylindern som finns längst upp på varje lägenhetsdörr. Cylindern är åtkomlig inifrån lägenheten.
Den som har problem med denna procedur, exempelvis svårt att komma åt cylindern i dörren, uppmanas höra av sig till oss för en individuell lösning!
Tack för er medverkan så långt!
Nils Wennlund, 070 639 52 29, nils.wennlund@gmail.com
Anna-Malin Karlsson, 073 033 52 58, annamalink@gmail.com
Som flera förmodligen noterat har vi haft en del problem med entrédörrarna på sistone, framförallt på grund av åverkan utifrån. Alla ska vara åtgärdade nu och fungera normalt. Var gärna uppmärksamma och anmäl till styrelsen om ni ser tecken på försök till inbrott. Vi ska också framöver vara tydliga med anslag om att styrelsen noterat och felanmält, så att vi inte får dubbelanmälningar och dyra jourutryckningar. Tänk också på att inte själva "bruka våld" mot dörrarna genom att rycka eller trycka på om de fungerar dåligt - anmäl hellre så låter vi vår förvaltare se över låsmekanismerna som är känsliga och är avsedda att fungera genom att dörren går igen av egen kraft.
Äntligen fick vi de beställda nya tvättmaskinerna till hus 16 och 20! Resten av maskinerna kommer att bytas ut enligt underhållsplanen.
Rörelsestyrd belysning kommer att installeras i garagen. Framöver kommer man alltså inte behöva gå och tända igen vid längre i- och urpackning etc.
I samband med städdagen den 22 april klockan 11.00 hålls en extra föreningsstämma, med anledning av några smärre stadgeändringar påkallade av den nya lagen för ekonomiska föreningar. Kallelse kommer i postfacken
Preliminära datum för byte av brevlådefronterna är 24-25 april. Inför detta kommer nya nycklar att distribueras. Information om hur detta ska gå till kommer separat.
Ordinarie föreningsstämma hålls torsdagen den 31 maj klockan 18.00 i restaurang Tastory på Lindhagensgatan. Kallelse kommer. Motioner till stämman ska lämnas in senast den 30 april, via e-post till styrelsen@kraftan.styrelseproffset.se eller i styrelsens postfack, hus 18.
Nästa styrelsemöte äger rum den 16 april.
Vi har påbörjat projektet med att byta alla brevlådefronter mot säkrare och fräschare sådana. Räkna med att själva bytet sker i början av april.
I samband med detta har vi testat e-postutskick till alla medlemmar. Har du inte fått mejl om brevlådorna saknar vi fungerande adress till dig. Meddela den snarast till it@kraftan.styrelseproffset.se!
Torsdagen den 22 februari byts två trasiga tvättmaskiner ut mot nya: en i tvättstugan i hus 16, en i hus 20. Resten av maskinerna i dessa tvättstugor kommer att bytas under året, enligt underhållsplanen.
P.g.a. av nya krav på föreningars stadgar (om bland annat kallelser till stämma) kommer en extrastämma att hållas i samband med vårens städdag, den 22 april. Vi börjar kl. 11.00. Men information kommer!
Slutligen vill vi varna för bedrägeriförsök där någon ringer upp och ber en skicka in sina nyckelbrickor för utbyte. Detta är falskt! Skicka aldrig era nyckelbrickor till någon!
Nästa styrelsemöte äger rum den 19 mars.
Under våren kommer vi att byta ut fronterna på våra brevlådor, i alla tre husen. Skälen är framförallt två: 1) De är gamla, slitna och i några fall trasiga. 2) Vi vill förbättra säkerheten genom att montera moderna luckor där man inte kan sticka in handen och hämta det som ligger där.
Själva monteringen kommer att skötas av det företag som levererat fronterna, och som också producerade brevlådesystemet när huset byggdes: Svenska fastighetsboxar AB (Sefb). Inför detta krävs en del förberedelser:
Nu tar vi steg 1! Ett e-postutskick har gjorts till alla boende med närmare information om namnsättningen på luckorna. Läs detta och meddela oss eventuella korrigeringar senast den 20 februari!
Det finns mycket begränsade möjligheter att få ytterligare information (företagsnamn och liknande) på luckan. I den mån det inte ryms i standardfältet förordas att c/o-adress används för sådana behov.
Det kommer att finns ytterligare ett fält på varje lucka som är avsett för en standardiserad etikett för önskemål om reklam/ej reklam. Om inget annat meddelas monteras ”ej reklam” i dessa. (Om behov finns kan även detta fält användas för namn – men då försvinner alltså möjligheten till ”ej reklam”- märkning.)
OBS! Om du inte fått e-post om detta så har vi en felaktig adress till dig. Hör i så fall av dig till it@kraftan.styrelseproffset.se!
Hälsningar
Nils Wennlund och Anna-Malin Karlsson, styrelsen Brf Kräftan 1620
Vi önskar alla en god fortsättning på det nya året!
Året började tyvärr lite olyckligt för de boende i hus 20, då hissen stod still under en vecka. Problemet felanmäldes snabbt, men åtgärd dröjde trots påtryckningar från styrelsen. Reparatören skyller på helger, med brist på folk och försenade leveranser. Vi beklagar de besvär som den långdragna processen förde med sig!
De rörelsedetektorer som styr belysningen i tvättstugor, sop- och cykelrum har justerats för att fungera bättre. Strömbrytarna finns kvar tills vidare.
Renoveringen av gruppboendet i hus 18 inleds under vecka 5 och kommer att pågå hela februari och mars.
Obligatorisk radonmätning har inletts i utvalda lägenheter och kommer att pågå under två månader.
Viktiga datum för våren: städdag preliminärt den 22 april, ordinarie föreningsstämma den 31 maj. En extra stämma kommer dessutom att hållas, för att vi ska kunna genomföra obligatoriska stadgeändringar (om just kallelser till stämmor).
Nästa styrelsemöte äger rum den 19 februari.
Dags för årets sista informationsblad från styrelsen!
Nu står julen för dörren, men vi är redan redo för att ta hand om era barrande granar och har beställt en container för ändamålet. Den kommer att finnas på plats vecka 2.
Som tidigare meddelats kommer tvättstugan i hus 18 att renoveras och vara avstängd 20–21 december.
Rökdetektorer i garage kommer bytas ut 19 december. Ägare till bilar som behöver flyttas på har kontaktats via e- post.
Underhållsplanen har gåtts igenom och uppdaterats. Vi räknar med att komma igång med flera renoveringsinsatser under våren.
Styrelsen önskar GOD JUL och GOTT NYTT ÅR och påminner alla om att släcka stearinljusen när ni lägger er eller lämnar lägenheten!
Nästa styrelsemöte äger rum den 22 januari.
Året går mot sitt slut. Flera planerade underhållsinsatser är på gång, men några dröjer in på det nya året. Maskinerna i tvättstugan i hus 18 (tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp) kommer dock att bytas ut före jul, närmare bestämt den 20-21 december. Under dessa dagar kan den tvättstugan inte användas. Särskilt meddelande har anslagits och bokningsmöjligheten kommer att spärras.
Vi är ålagda av Stockholms stad att utföra obligatorisk radonmätning i våra fastigheter. Mätare har beställts och kommer inom kort att fördelas på ca 20 % av våra lägenheter. De som blir utvalda kommer att bli kontaktade och informerade.
Nu har uppställningsplatser för utryckningsfordon märkts ut med skyltar, på gångvägen framför husen, nedre plan. Var noga med att inte blockera dessa platser!
Nästa styrelsemöte äger rum den 12 december.
Tack alla som kom och arbetade på höstens städdag den 29 oktober! Det blåste snålt, men med gemensamma krafter städade vi cykel- och barnvagnsrum, tvättstugor och gårdar. Och det gick ju bra att äta korv och hamburgare med handskarna på!
Den planerade trapphusmålningen är inte bortglömd, men får vänta lite eftersom vi just nu prioriterar ytskiktsrenoveringar av gruppboendets lägenheter i hus 16.
Vi kommer även att byta ut rökdetektorerna i fastigheternas automatiska brandsäkerhetssystem.
Nu går vi mot mörkare tider, så det är dags för den sedvanliga påminnelsen så här års: Glöm inte att släcka stearinljusen!
Nästa styrelsemöte äger rum den 29 november.
Hösten närmar sig och det är dags för lite aktuell information från styrelsen.
Laddstationer för elbilar har installerats på fyra av parkerings-platserna i det övre garaget. Installationen har till 50 % bekostats av Klimatklivet. (Resten av kostnaden kommer att täckas av framtida avgifter.) För dessa platser finns en särskild kö – kontakta garageansvarig på garage@kraftan.styrelseproffset.se, eller via hemsidan.
Söndagen den 29 oktober äger höstens städdag rum! Vi träffas klockan 14.00 (OBS vintertid!) på planen mellan hus 16 och 18 (vid infarten till garaget). Sedan hjälps vi åt med allt som behöver göras för att traditionsenligt avsluta med grillning – föreningen bjuder förstås.
Maskinerna i tvättstugorna kommer successivt att bytas ut och vi börjar med tvättstugan i hus 18. Information om när detta sker, och vilka konsekvenser det får för användningen av tvättstugan, kommer att anslås.
Nästa styrelsemöte äger rum den 30 oktober.
Sommaren börjar gå mot sitt slut. Även om vi ännu hoppas på många sköna dagar och kvällar vid Ulvsundasjöns strand vill styrelsen hälsa alla medlemmar välkomna tillbaka till vardagen. Ett särskilt välkommen till våra nyinflyttade grannar!
Boka redan nu in söndagen den 29 oktober för föreningens höststäddag. Då hjälps vi åt med att snygga upp i våra gemensamma utrymmen inne och ute, för att avsluta med sedvanlig grillning. Närmare information kommer i början av oktober.
Vi vill också påminna alla om att inte stänga av golvvärmen i badrummen. Det är viktigt av två skäl: dels för att förhindra bakterietillväxt, dels för att inte skapa störningar i systemet. Värmen regleras av termostat. Har ni problem med för varma golv, kontakta vår fastighetsförvaltare Valvet. (Kontaktuppgifter finns i entréerna.)
Nästa styrelsemöte äger rum den 20 september.
Stort tack för deltagandet vid föreningens stämma den 30 maj! Då godkändes föreningens årsredovisning och beslut fattades bland annat om ändrade andelstal (som följd av att ytterligare en bostadsrätt tillkommit) samt om att inte friköpa vår tomtmark.
Därtill utsågs en ny styrelse som nu konstituerat sig på detta sätt:
Till interna revisorer utsågs Gustav Örn (ordinarie) och Lars-Åke Bergström (suppleant).
Till valberedning utsågs Johan von Essen (sammankallande), Bi Hjern Thedéen och Martin Klint.
Den nya styrelsen önskar alla en trevlig sommar!
Nästa styrelsemöte äger rum den 24 augusti.
Hej alla medlemmar – vi ses väl på stämman!?
Som medlem i en bostadsrättsförening är det viktigt att delta på föreningens årsstämma. Du får då ta del av bl a ekonomisk information samt andra för föreningen viktiga frågor. Du har också möjlighet att engagera dig i din förening. Så vi hoppas vi ses den 30 maj kl 18.30 på Restaurang Tastory, Lindhagensgatan 126. Varmt välkomna!
Stor tack för den fina uppslutningen på vårens städdag! Så fint det blev! Vi har nu en medlem per hus som kommer att sköta om våra blommor i våra entréer. Om du vill komma i kontakt med någon av dom så är det följande personer:
Hus 16 – Lena de Vahl
Hus 18 – Annika Forsberg
Hus 20 – Mikael Tilander
Nästa styrelsemöte blir i juni och hålls av den nya styrelsen.
Om du har någon fråga som du vill att styrelsen ska ta upp; gå in på vår hemsida kraftan.se så kan du lämna din fråga där!
Hej alla boende!
* Vi ses väl på årsstämman tisdagen den 30 maj, på restaurang Tastory, Lindhagensgatan 126 kl 18.30. Kallelse, agenda samt övrigt material kommer inom kort läggas i postfacken. Varmt välkomna!
* Successivt (med början nu i maj) kommer luckorna till våra postfack bytas ut till nya och säkrare luckor. Vi återkommer till er boende när det är dags för byte och logistiken kring bytet.
* Poolbilen är nu på plats - praktisk information kring detta finns på vår hemsida. Att ge tillgång till en bilpool är ett led i föreningens ambition att verka för en god miljö. En bilpoolplats vet vi minskar behovet av egna bilar. I denna ambition ingår även införandet av ett antal laddningsboxar för elbil i vårt garage,
* Snart dags för vårens städdag – nämligen nu på söndag den 7 maj. Samling kl 14.00 på gården mellan hus 16 och 18. Vi avslutar som vanligt med grillning på vår fina gård en trappa upp mellan hus 18 och 20. I samband med vårstädningen efterlyser vi fler frivilliga för att sköta om våra blomkrukor i entréerna. På städdagen kommer det att finnas blommor, jord mm för plantering.
* För vår gemensamma trivsel, av säkerhetsskäl samt med hänsyn till våra städare är det inte ok att ställa tex sopor, skor och annat utanför lägenhetsdörrarna.
Nästa styrelsemöte blir den 11 maj
Om du har någon fråga som du vill att styrelsen ska ta upp; gå in på vår hemsida kraftan.se så kan du lämna din fråga där!
Hallå alla boende!
Aprilvädret är här – alltid spännande att se vad det innebär!
- Vi kommer att installera fyra stycken laddningsboxar för elbilar – vi hoppas de kommer vara på plats i garaget efter sommaren. Förtur i vår garagekö kommer att ges till elbilsägare. Vid intresse kontakta Marie-Therese Bäcknäs, garage- och nyckelansvarig.
- Vi vill igen påminna om vårens städdag och hoppas på fint väder och stor uppslutning! Den går av stapeln söndagen den 7 maj.
- Vi passar även på att påminna om den kommande årsstämman den 30 maj.
Eventuella motioner eller fråga från medlem ska inkomma skriftligen till styrelsen senast den 30 april.
NÄSTA STYRELSEMÖTE BLIR DEN 24 APRIL
Hej alla medlemmar!
Gott nytt år alla boende i Brf Kräftan!
Nästa styrelsemöte blir den 22 februari.
God jul alla medlemmar!
Vi i styrelsen vill önska alla boende Ett Riktigt Gott Nytt År!
Vintern är här! Vi hoppas att den är här för att stanna – kanske får vi en vit jul i år?
Det är nu snart 20 år sedan våra fina hus byggdes! Det gör att en del underhåll nu planeras för de kommande åren. Bl a ommålning om husens trappuppgångar. Vi söker nu intresserade medlemmar till en liten projektgrupp som får uppdrag att ta fram förslag på hur denna renovering ska ”designas”. Vi hoppas och tror att det kanske kan finnas tex arkitekter och/eller andra inredningsintresserade i föreningen som kanske vill vara med? Anmäl gärna ditt intresse till styrelsen.
Nästa styrelsemöte blir den 12 december.
Hej alla medlemmar!
Hej alla medlemmar!
Om du har någon fråga som du vill att styrelsen ska ta upp - lämna den i styrelsens postlåda i hus 18 eller skicka ett e-mail till: styrelsen@kraftan.se
Hej alla medlemmar!
Om Du har någon fråga som Du önskar att styrelsen ska ta upp, maila oss gärna:
styrelsen@kraftan.se
Eller lägg en lapp i föreningens brevlåda, i hus nummer 18.
Sommaren närmar sig!
Om Du har någon fråga som Du önskar att styrelsen ska ta upp, maila oss gärna:
styrelsen@kraftan.se
Eller lägg en lapp i föreningens brevlåda, i hus nummer 18.
Vi ses väl på årsstämman?
Om Du har någon fråga som Du önskar att styrelsen ska ta upp, maila oss gärna:
styrelsen@kraftan.se
Eller lägg en lapp i föreningens brevlåda, i hus nummer 18.
Våren är här med ett riktigt busigt aprilväder!
Nedan följer några viktiga punkter som vi vill uppmärksamma er alla på:
Nästa styrelsemöte blir den 9 maj.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Nästa styrelsemöte blir den 18 april kl 1900.
Hej!
Då har styrelsen haft årets andra möte och här kommer lite ny information:
Nästa styrelsemöte blir den 17 mars.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Nu har vi 2016 på plats och så även styrelsen som haft årets första styrelsemöte
Som tidigare meddelat har vi årsstämma den 30 maj – vi vill påminna om att eventuella motioner eller fråga från medlem ska inkomma skriftligen till styrelsen senast den 30 april.
Vi vill passa på att uppmana alla medlemmar att se till att dörrar till våra gemensamma utrymmen slår igen ordentligt.
Nästa styrelsemöte blir den 15 februari.
God jul alla medlemmar!
Så här i juletid är många ljus tända för att öka på mysfaktorn! Vi vill uppmärksamma alla boende i våra hus om hur viktigt det är att komma ihåg att släcka sina ljus. En brandskydds- broschyr kommer snart läggas i ditt postfack – titta gärna igenom den för tips och råd. Vi vill också passa på att påminna om att det finns brandvarnare att hämta hos styrelsen om du saknar en sådan. inom kort.
Det är nu snart dags att höja våra garageavgifter vilket kommer att ske från och med den 1 april 2016. Berörda garageinnehavare kommer att kontaktas via post kring den nya avgiften.
Nästa styrelsemöte blir den 21 Januari.
Vi i styrelsen vill önska alla boende ett riktigt
Gott Nytt År!!
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Vi har nu fått utrett vem som orsakat skadan på ytterväggen ovanför porten i Hus 16. Det gör att väggen kommer att lagas inom kort.
OBS! Alla omärkta cyklar som står ute under den stora trappan ner från Olof Dalins väg kommer att avhämtas under nästa vecka, dvs den veckan som börjar med den 23 november. Det gäller även andra omärkta cyklar som står utanför våra fastigheter antingen vid cykelgaraget nedre plan hus 20 eller utanför entréer.
Byte av filter i Hus 20 kommer att ske andra veckan i december.
Nästa styrelsemöte blir den 15 december.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Tack till alla vuxna och barn som deltog i årets höststädning! Stor uppslutning med mycket fint resultat. Avslutning med korvgrillning på gården mellan Hus 18 och Hus 20 där Styrelsen gav en kort presentation av den ombyggnation av gården som snart kommer igång.
OBS! De cyklar som inte var märkta vid städningen har ställts nedanför utomhustrappan mellan Hus 16 och Hus 18. De behöver märkas upp och flyttas tillbaka till cykelrummen senast 16 november. Därefter kommer omärkta, kvarvarande cyklar föras bort.
Vi vill påminna om att vi har en ny städfirma, Ren Standard, fr o m den 1 november.
Vi har förhandlat om våra bundna lån till rörliga lån och därmed har föreningen fått betydligt lägre ränta.
Nästa styrelsemöte blir den 16 november.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Vill påminna alla medlemmar till årets höststädning södangen den 11 oktober kl 14.00. Vi ses som vanligt på gården mellan hus 18 och 20 - och avslutar med gemensam korvgrillning. Välkomna!
Vi kommer att rensa våra cykelrum vid höststädningen så märk gärna din cykel med namn eller färgband.
Filterbyte i lägenheternas radiatorer kommer att ske den 5 oktober. Företaget måste få tillgång till din lägenhet för att genomföra detta. Särskild information kommer att delas ut till alla. Detta är slutfasen av den obligatoriska OVK vi enligt lag måste göra.
Vi kommer att genomföra stamspolning av våra fastigheter den 15 oktober. När den genomförs måste företaget få tillgång till alla lägenheter då de även spolar ledningar i lägenheten. Företaget kommer snart ut med information om tider och vad som sker. Även stamspolning är en obligatoriskt åtgärd var 5:e år.
Vid höststädningen visas skiss på den förändring vi beslutat om för terrassen mellan hus 18-20 för att göra den mer tillgänglig. Även vad för växter som kommer i stället för de dårliga buskar som idag finns innanför muren vid hus 16.
Nästa styrelsemöte blir den 12 oktober.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Hoppas sommaren varit skön och avkopplande! Sensommaren bjuder ju på ett helt fantastiskt väder! Passa på att njuta!
Välkomna alla medlemmar till årets höststädning söndagen den 11 oktober kl 14.00. Vi ses som vanligt på gården mellan hus 18 och 20 – och avslutar med gemensam korvgrillning.
Styrelsen har valt att fortsätta med Länsförsäkringar för vår fastighetsförsäkring. Vi tog in offerter från ett antal bolag – valet föll dock på att fortsätta med Länsförsäkringar då villkor och pris var de bästa hos dom.
Vi vill påminna om vår policy för hyra av garagageplas: Medlemmar i föreningen får endast hyra en (1) garageplats så länge efterfrågan från medlemmar överstiger tillgång på platser. Läs mer om detta på vår hemsida. www.kraftan.se
Nästa styrelsemöte blir den 14 september.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Stort tack för den fina uppslutningen vid året vårstädning!
OVK
Är nu delvis genomförd, några lägenhetsbesök kvarstår dock. Styrelsen återkommer med information från genomförd OVK när alla underlag finns på plats.
Garagestädningen
Genomfördes den 26 maj.
Administrativ avgift vid andrahandsuthyrning
Styrelsen har beslutat att, från och med omgående, införa en administrativ avgift, motsvarande 2 % av aktuellt basbelopp, vid andrahandsuthyrningar.
Nästa styrelsemöte sker den 17 augusti 2015.
Styrelsen önskar alla medlemmar en skön sommar!
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Påminnelse om vårstädning den 10 maj 2015
Vårstädning kommer att ske den 10/5. Vi startar kl 15 och samlas som vanligt på gården mellan hus 16 och 18.
Sänkt avgift för bredband via Ownit
Vi har ingått ett nytt avtal med föreningens bredbandsleverantör, Ownit, som bl.a. innebär en uppgradering av nuvarande bredbandsplattform. Samtidigt får vi möjlighet (Vi kommer) att kunna sänka månadsavgiften för bredband med nuvarande hastighet 100/100 Mbit/s från Ownit från 199 (sek) kr till 95 kr per lägenhet fr.o.m. med den 1 juli då vi fått ett bättre avtal med Ownit. Det här gäller de lägenheter, som anslutit sig till det fasta fiberkabelnätet, som dragits till våra lägenheter. Den nu lägre bredbandsavgiften läggs, som tidigare, på den månatliga lägenhetsavgiften.
Byte av routrar
Ownit kommer att byta routrar i vår fastighet 11 maj. Särskilt brev från Ownit har gått ut gällande detta. I detta sammanhang kan de medlemmar, som så önskar köpa en högre hastighet direkt från Ownit än det basutbud föreningen förhandlat fram om 100/100 Mbit/s.
Genomförande av OVK – obligatorisk ventilationskontroll
OVK kommer att starta 26-27/5. Valvet behöver då tillgång till våra lägenheter. Vi återkommer med mer information när det närmar sig.
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Nästa styrelsemöte är preliminärt utsatt till (kommer att hållas) 27 maj 2015.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
PÅMINNELSE om ordinarie årsstämma
Påminnelse om ordinarie årsstämma 6 Maj kl 18.00 i Fazers lokaler. Extra kallelse med handling kommer.
Garagestädning
Garagestädningen kommer ske 26/5. Ni ombedes att flytta era bilar i god tid innan kl 08.00 den 26/5.
Vårstädning den 10 Maj 2015
Vårstädning kommer att ske den 10/5. Vi startar kl 15 och samlas som vanligt på gården mellan hus 16 och 18.
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Nästa styrelsemöte kommer att hållas 4 Maj 2015 .
Hej alla boende i Brf Kräftan!
PÅMINNELSE om ordinarie årsstämma
Påminnelse om ordinarie årsstämma 6 Maj kl 18.30 i Fazers lokaler. Extra kallelse med handling kommer.
Motioner ska vara styrelsen till handa senast 31 Mars 2015.
Ombyggnationer i er lägenhet
Vi ser över reglerna för att utföra egna ombyggnader av lägenheter. Detta på inrådan av Valvet. Styrelsen återkommer med mer information.
Garagestädning
Vi planerar en garagestädning i maj, vi återkommer med datum.
Vårstädning den 10 Maj 2015
Vårstädning kommer att ske den 10/5. Vi startar kl 15 och samlas som vanligt på gården mellan hus 16 och 18.
Garageinfarter
Vi ber om er hjälp att ha lite extra uppsyn kring våra garage. Dessutom är det viktigt att ni säkerställer att garageporten går igen innan ni lämnar platsen, detta för att säkerställa att ingen smiter in.
Källarförråd
Vi uppmanar alla som har saker utanför sina källarförråd tar bort detta pga brandsäkerhetsskäl.
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Nästa styrelsemöte kommer att hållas 15 April 2015.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
PÅMINNELSE om ordinarei årsstämma
Påminnelse om ordinarie årsstämma 6 Maj kl 18.30 i Fazers lokaler.. Extra kallelse med handling kommer.
Motioner ska vara styrelsen till handa senast 31 Mars 2015.
Beslut om ändrade stadgar
Beslut om att ändra våra stadgar togs på det extra insatta årsmötet den 3 Februari 2015. Styrelsen tackar för god uppslutning.
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Nästa styrelsemöte kommer att hållas 19 Mars 2015 .
Hej alla boende i Brf Kräftan!
PÅMINNELSE om extra insatt årsstämma
Påminnelse om extra årsstämma 3 Februari kl 18.30 i Fazers lokaler för att ändra i våra stadgar. Vi förväntar oss full anslutning. Om någon inte kan närvara, v.g lämna in en fullmakt till någon granne. Extra kallelse med handling kommer.
PÅMINNELSE om ordinarie årsstämma
Ordinarie årsmöte 6 Maj kl 18.30 i Fazer lokaler. Motioner ska vara styrelsen tillhanda senast 31 Mars.
Inbrott i nedre garaget
För er information har ett inbrott skett i det nedra garaget. Vi uppmanar samtliga att vara uppmärksamma och att även vara noga med att stänga dörrar efter er.
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Ny fastighetsförvaltning
Valvet kommer att skicka ut information till er alla kring det nya avtalet och hur detta kommer att fungera.
Extra insatt årsstämma
Vi kommer att kalla samtliga boende till ett extra årsmöte 3/2 kl 18.30 med anledning av ändringar i våra stadgar och övergång till linjär avskrivning.
Separat kallelse kommer.
Ordinarie årsstämma
Ordinarie årsstämma kommer att ske 6/5 kl 18.30. Separat kallelse kommer.
En liten påminnelse
Vill påminna samtliga boende om att ordentligt stänga soprumsdörren efter er. Det har visat sig att den inte varit stängd vid ett antal tillfällen.
Styrelsen önskar alla boende en God Jul och Gott Nytt År!!
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Nästa styrelsemöte kommer att hållas 20 Januari 2015.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Avskrivningsprinciper
Vi kommer att kalla till ett kombinerat informations- och årsmöte för att informera om byte av avskrivningsprinciper och vad det kan ha för påverkan för våra årsavgifter och samtidigt ta beslut om ändring i våra stadgar. Det kommer att ske vecka 5 . Vi återkommer med kallelse och exakt datum.
Glöm inte att släcka alla ljus!
Snart lackar det mot jul. En liten uppmaning, glöm inte att släcka alla ljus!!
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Höststädning
Tack till alla som deltog på städdagen den 12 Oktober och trotsade regnet.
Nya avskrivningsregler
Styrelsen har beslutat att övergå till linjär avskrivning. Vi återkommer med skriftlig information om vad detta kan ha för konsekvenser i 2015 år budget.
Teknisk fastighetstillsyn samt ny förvaltartjänst
Vi har upphandlat ny teknisk fastighetstillsyn samt en ny förvaltartjänst från 1 Januari 2015. Förvaltartjänsten är ny för vår Brf och kommer att förbättra för oss boende. Vi återkommer med skriftlig information om vad detta innebär.
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Nästa styrelsemöte kommer att hållas 18 November 2014
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Höststädning
Höststädning kommer att ske 12 Oktober. Vi samlas som vanligt på gården mellan hus 16 och 18 kl 14.00. Efter arbetet samlas vi för grillning och kaffe.
Progressiv avskrivning
Styrelsen är inriktad att gå på linjär avskrivning från 2014. Konsekvensen av det studeras fortsättningsvis. Styrelsen återkommer med mer information.
Månadsbrevet kommer fortsättningsvis även att kunna återfinnas på vår web.
Nästa styrelsemöte kommer att hållas 20 Oktober 2014.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Höststädning
Höststädning kommer att ske 12 Oktober kl 14.00. Vi samlas som vanligt på gården mellan hus 16 och 18. Vi avslutar som vanligt med lite korvgrillning och fika.
Systematiskt Brandskyddsarbete
Styrelsen kommer att lägga upp vår brandskyddspolicy på hemsidan inom kort. Gå in och läs igenom vad som gäller.
Progressiv avskrivning
Styrelsen har påbörjat en diskussion kring avskrivningsfrågan. Styrelsen återkommer med mer information efter nästa styrelsemöte i september
Nästa styrelsemöte kommer att hållas 22 September 2014.
Hej alla boende i Brf Kräftan!
Årsmöte 14 Maj kl 18.00 i Fazers lokaler Lindhagensgatan 126
En liten påminnelse om årsmötet den 14 Maj kl 18.00.
Vårstädning
Datum för vårstädningen är nu fastställt till den : 26 Maj kl 15.00.
Som vanligt samlas vi på gården mellan hus 16 och 18.
Arbetet avslutas som vanligt med korv och hamburgare mellan hus 18 och 20.
Väl mött!
Vi har erhållit ett erbjudande från Maries städ:
Just nu har vi erbjudande till boende i er förening.
Om ni bokar fönsterputs innan sista november får ni 20 % rabatt på en fönsterputs (tjänsten ska vara utförd innan utsatt datum)
Ni som vill boka får själva hör av er till oss och uppge en rabattkod som är er föreningens namn.
För offert och bokning samt övriga frågor kan de kontakta oss på 08-86 1817.
Städdagen:
Vid städdagen omhändertogs ett antal cyklar. Bla 2 barncyklar. Enligt Polisen i Stockholm skall cyklarna hållas tillgängliga t.om 31 Januari 2013. Om ni saknar er cykel, hör av er till styrelsen innan 31 Januari. Om ingen har hört av sig t.om 31 Januari kommer cyklarna att avyttras.
Nästa styrelsemöte hålls 3:e Dec.
Garagestädning kommer att anordnas. Vi kommer i god tid att meddela datum för detta.
För att bättre hantera sopor i grovsoprummet kommer en instruktion för detta att upprättas.
För att säkerställa brandsäkerhet i trappuppgångarna i våra fastigheter ombeds vi se till att hålla dessa rena. Det har framförts till styrelsen att bl.a sopor och barnvagnar står i trappuppgångarna. Ur brandsäkerhetssynpunkt bör detta undvikas.
Nästa styrelsemöte hålls 13:e Aug.
Styrelsen påminner om årsstämman, som hålls TISDAG 8 MAJ kl 18.00.
Lokal: restaurang Fazer, Lindhagensgatan 126.
Motioner till stämman ska vara inlämnade till styrelsen senast den 31 mars.
Den som är intresserad av sitta i styrelsen under komman året, kan höra av sig direkt till valberedningens ordförande: lars.berg@kraftan.se
Samma vecka i maj ordnar också föreningen en STÄDDAG.
Det blir söndag 13:e maj. Vi återkommer om tid och exakt vad vi ska göra, men det blir en del sysslor i gemensamma utrymmen och skötsel av våra gröna ytor samt avslutande korvgrillning.
Nästa styrelsemöte hålls 3:e april.
Det har varit problem med golvvärmen i en del lägenheter i föreningen, något som flera medlemmar har uppmärksammat. Fastighetsägarföreningen och Siemens arbetar på styrelsens uppdrag med att försöka lösa felet så snart som möjligt.
Årets föreningsstämma hålls TISDAGEN den 8 maj kl 18.00.
Plats är restaurang Fazer på Lindhagensgatan 126.
Sista datum för att lämna in eventuella motioner till stämman, är den 31:a mars.
Nästa styrelsemöte hålls 6:e mars.
VÅREN närmar sig! Styrelsen planerar redan nu för årsstämman,
som kommer att hållas i början av MAJ. Exakt tid och plats, meddelas lite längre fram.
Motioner till årsstämman måste dock vara inlämnade till styrelsen senast den SISTA MARS.
STÄDDAG hör också våren till och redan nu har vi bestämt att den anordnas SÖNDAG 13:e MAJ. Styrelsen återkommer med detaljer om detta så småningom.
GOLVVÄRME hör vintern till kanske – och i en del lägenheter har det varit problem med alltför låg värme i golven. Detta ses just nu över och vi hoppas att problemen snart kan vara avhjälpta.
NÄSTA STYRELSEMÖTE hålls tisdag 7:e februari.
JULEN närmar sig och med anledning av det blir det storstädning i alla våra tre tvättstugor!
Det innebär att de kommer att blockerade ONSDAGEN den 21 DECEMBER mellan klockan 8.00 och 16.00.
JULKLAPP----har vi nästan fått, med anledning av ett beslut i Högsta Förvaltningsdomstolen. Domstolen har avgjort ett ärende om inkomsttaxering för privata bostadsföretag, som det heter. Detta utföll till vår fördel och nu får föreningen tillbaka drygt 54.000 kronor från Skatteverket!
Slutligen önskar vi alla medlemmar en riktigt GOD JUL!
Njut av de fina granarna på gården som har en belysning som är EU-standardiserad, meddelar Samfälligheten.
Nästa styrelsemöte hålls TISDAG 10:e JANUARI.
ETT STORT TACK…
Till alla som deltog i föreningens städdag i oktober!
Detta utfördes bland annat: soprum och tvättstugor rengjordes, löv krattades, buskar klipptes, ogräs rensades och diverse trädgårdsarbete mellan hus 18 och 20 utfördes.
Utöver det smörjdes lås och i hus nummer 18 omdisponerades en del av sopkärlen.
De nya kajakplatserna iordningställdes också.
Ett speciellt tack också till Britt Tryding i föreningen, som sålde ett par av föreningens gamla dörrar som stod i ett förråd.
En ny städdag kommer att ordnas till våren, då med såväl städning som grillning efteråt.
DE NYA KAJAKPLATSERNA
Det finns elva platser, varav åtta hittills är bokade. Den som är intresserad kan höra av sig till Styrelsen.
NÄSTA STYRELSEMÖTE hålls den 12 december.
EKONOMI:
Föreningens ekonomi ser stabil ut och resultatet är enligt budget. Föreningen har nyligen satt om ett lån på 20 miljoner, som nu binds på 4 år till en betydligt lägre ränta än tidigare. I samband med detta har föreningen också amorterat en miljon kronor, för att sänka lånekostnaderna.
KAJAKER;
Flera i bostadsrättsföreningen har länge efterfrågat platser för att förvara kajaker. Styrelsen har nu beslutat om att inköpa ett slags vagn i aluminium där cirka åtta kajaker mot en viss avgift kan förvaras, med början någon gång under oktober.
Den som är intresserad av en förvaringsplats, kan maila styrelsen.
STÄDNING/SOPOR:
Styrelsen har efter kontakt med renhållningsföretaget Sita kommit fram till att de tre soprummen behöver omdisponeras en aning. En del kärl används mycket ( plast t ex), andra lite. Diskussion och eventuell ommärkning kommer att ske på städdagen den 9 oktober.
När det gäller grovsoprummet påminner styrelsen om att reglerna där MÅSTE följas. T ex får byggmaterial ej kastas och om de vanliga kärlen blockeras genom att sopor står framför dessa, så kan inte Sita alls hämta några grovsopor och rummet "svämmas" över.
Nästa styrelsemöte hålls 8/11.